ОРГАНІЗАЦІЯ ШКІЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ
Основні принципи шкільного харчування:
Харчування школярів повинно бути збалансованим.
Для здоров’я дітей найважливіше значення має правильне співвідношення споживчих речовин. В меню школяра обов’язково
повинні входити продукти, в яких є не тільки білки, жири и вуглеводи, але амінокислоти, вітаміни, деякі жирні кислоти,
мінерали и мікроелементи. Ці компоненти самостійно не синтезуються в організмі, але необхідні для повноцінного розвитку дитячого організму. Співвідношення між білками, жирами й вуглеводами повинно бути 1:1:4.;
Харчування школяра повинно бути оптимальним.
При складанні меню обов’язково повинні враховуватися особливості організму, пов’язані з його ростом та розвитком, зі змінами
умов зовнішнього оточення. З підвищеною фізичним або емоційним навантаженням. При оптимальній системі харчування зберігається баланс між надходженням й втратою основних харчових речовин.Харчування школяра повинного бути оптимальним. При складанні меню обов’язково повинні враховуватися особливості організму, пов’язані з його ростом та розвитком, зі змінами умов зовнішнього оточення. З підвищеною фізичним або емоційним навантаженням. При оптимальній системі харчування зберігається баланс між надходженням й втратою основних харчових речовин
.Велике значення для травлення і засвоєння поживних речовин – джерел енергії – має чіткий розпорядок у прийманні їжі. Інтервали між прийняттям їжі мають бути не меншими і не більшими ніж 3,5-4 год.
Ще однією умовою режиму харчування є помірність його. Надмір їжі дуже шкідливий для дитячого організму. Переїдання призводить до розвитку різних захворювань (наприклад, ожиріння), а також знижує розумову діяльність дитини.
Аспекти шкільної політики у галузі харчування
Технічне оточення:
Санітарія: чиста вода, санітарно-технічні споруди та належне видалення відходів.
Асортимент здорової їжі: корисні для здоров'я і високоякісні продукти харчування.
Приємна обстановка для прийому їжі: комфортабельна обстановка для спілкування під час прийому їжі і для отримання задоволення від процесу харчування.
Постачальники: постачальники продуктів харчування, що пропонують різні продукти, сприяючи тим самим зусиллям школи в галузі охорони здоров'я.
Спеціальні споруди: споруди, що дозволяють здійснювати практичну діяльність, пов'язану з харчуванням.
Психосоціальне отчення:
Підтримка: обстановка сприяє формуванню корисних для здоров'я поглядів і відповідних дій шкільної спільноти, підтримує інші зусилля в області охорони здоров'я в школі.
Приклад вчителів: Вчителі грають важливу роль, будучи позитивним прикладом для школярів та їх наставниками. Харчуючись з користю для здоров'я, вони сприяють формуванню у школярів здорового способу життя.
Підтримка однолітків: Учні забезпечують підтримку одноліткам, даючи їм рекомендації і постійно нагадуючи про важливість здорового харчування.
Медико-санітарно просвітництво на основі розвитку практичних навичок:
Форми поведінки::
Вживання в їжу головним чином злакових / хлібних продуктів, овочів і фруктів
Вибір на користь продуктів з цільного зерна і свіжих продуктів
Вживання в їжу продуктів, що містять важливі вітаміни і мінерали, наприклад, вітамін А, вітамін С, залізо та йод
Помірне споживання цукру, жирів і солі
Дієта з низьким вмістом жирів
Вживання безпечної води в кількостях, необхідних для здоров'я і угамування спраги
Послуги в області харчування в школах:
Шкільна їдальня пропонує широкий вибір здорової їжі і обмежує доступність їжі з низькою харчовою цінністю.
Харчування у шкільній їдальні грунтується на національних і регіональних нормативах харчування.
Профілактика харчових отруєнь
Харчові отруєння поділяються на дві групи: небактеріальні і бактеріальні.
Небактеріальні отруєння – це хімічні отруєння,
що виникають внаслідок проникнення в організм різних отруйних речовин. Такі отруєння бувають, наприклад,
коли споживають неїстівні гриби, ягоди, плоди, а також в разі потрапляння в їжу отрутохімікатів та інших речовин,
які можуть утворюватися внаслідок неправильного зберігання, а іноді й приготування їжі.
Бактеріальні отруєння
виникають внаслідок споживання зіпсованих, неякісних продуктів, заражених гнильними бактеріями, стафілококами, які,
розмножуючись у живильному середовищі, виділяють велику кількість отруйних речовин – токсинів.
Особливо сильну отруту виділяє мікроб ботулізму, який міститься іноді в зіпсованих консервах. Бактеріальні отрути утворюються також в разі неправильного зберігання рибних страв, тортів, тістечок тощо. Харчові отруєння характеризуються такими ознаками: поява загальної слабості, сухість у роті, нудота, блювання, біль у животі і пронос, а іноді і знепритомнення. При ботулізмі – найнебезпечнішому бактеріальному харчовому отруєнні – симптоми інші: головний біль, розлад зору, втрата мови, а потім стан непритомності.
Перші ознаки харчового отруєння з’являються через 5-6 год, а іноді й раніше.
Що ж до симптомів ботулізму, то вони проявляються через добу і більше. В дитячих закладах отруєння може мати масовий характер.
Такі отруєння звичайно зумовлені тією самою причиною і мають загальні симптоми.
У запобіганні харчовим отруєнням неабияка роль належить учителеві початкових класів. Він зобов'язаний ознайомити учнів з
причинами отруєнь і добитися того, щоб вони твердо засвоїли правило: не споживати незнайомі рослини і несвіжу їжу.
При перших ознаках отруєння вчитель повинен негайно викликати лікаря і зуміти подати до його прибуття першу допомогу
потерпілому, передусім звільнити його травний канал від шкідливих речовин. Для цього хворій дитині можна дати
випити кілька склянок теплої води з содою (0,5 чайної ложки на склянку) або слабкий розчин перманганату калію.
Для підтримання сил їй можна дати міцного чаю або кави.
|