Новини
Контакти
Заклади
дошкільної освіти
Заклади
загальної середньої освіти
Заклади
позашкільної освіти

ОРГАНІЗАЦІЯ ШКІЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ

Основні принципи шкільного харчування:

Харчування школярів повинно бути збалансованим. Для здоров’я дітей найважливіше значення має правильне співвідношення споживчих речовин. В меню школяра обов’язково повинні входити продукти, в яких є не тільки білки, жири и вуглеводи, але амінокислоти, вітаміни, деякі жирні кислоти, мінерали и мікроелементи. Ці компоненти самостійно не синтезуються в організмі, але необхідні для повноцінного розвитку дитячого організму. Співвідношення між білками, жирами й вуглеводами повинно бути 1:1:4.;
Харчування школяра повинно бути оптимальним. При складанні меню обов’язково повинні враховуватися особливості організму, пов’язані з його ростом та розвитком, зі змінами умов зовнішнього оточення. З підвищеною фізичним або емоційним навантаженням. При оптимальній системі харчування зберігається баланс між надходженням й втратою основних харчових речовин.Харчування школяра повинного бути оптимальним. При складанні меню обов’язково повинні враховуватися особливості організму, пов’язані з його ростом та розвитком, зі змінами умов зовнішнього оточення. З підвищеною фізичним або емоційним навантаженням. При оптимальній системі харчування зберігається баланс між надходженням й втратою основних харчових речовин .Велике значення для травлення і засвоєння поживних речовин – джерел енергії – має чіткий розпорядок у прийманні їжі. Інтервали між прийняттям їжі мають бути не меншими і не більшими ніж 3,5-4 год.
Ще однією умовою режиму харчування є помірність його. Надмір їжі дуже шкідливий для дитячого організму. Переїдання призводить до розвитку різних захворювань (наприклад, ожиріння), а також знижує розумову діяльність дитини.
Аспекти шкільної політики у галузі харчування

Технічне оточення:
Санітарія: чиста вода, санітарно-технічні споруди та належне видалення відходів.
Асортимент здорової їжі: корисні для здоров'я і високоякісні продукти харчування.
Приємна обстановка для прийому їжі: комфортабельна обстановка для спілкування під час прийому їжі і для отримання задоволення від процесу харчування.
Постачальники: постачальники продуктів харчування, що пропонують різні продукти, сприяючи тим самим зусиллям школи в галузі охорони здоров'я.
Спеціальні споруди: споруди, що дозволяють здійснювати практичну діяльність, пов'язану з харчуванням.

Психосоціальне отчення:
Підтримка: обстановка сприяє формуванню корисних для здоров'я поглядів і відповідних дій шкільної спільноти, підтримує інші зусилля в області охорони здоров'я в школі.
Приклад вчителів: Вчителі грають важливу роль, будучи позитивним прикладом для школярів та їх наставниками. Харчуючись з користю для здоров'я, вони сприяють формуванню у школярів здорового способу життя.
Підтримка однолітків: Учні забезпечують підтримку одноліткам, даючи їм рекомендації і постійно нагадуючи про важливість здорового харчування.

Медико-санітарно просвітництво на основі розвитку практичних навичок:
Форми поведінки::
Вживання в їжу головним чином злакових / хлібних продуктів, овочів і фруктів
Вибір на користь продуктів з цільного зерна і свіжих продуктів
Вживання в їжу продуктів, що містять важливі вітаміни і мінерали, наприклад, вітамін А, вітамін С, залізо та йод
Помірне споживання цукру, жирів і солі
Дієта з низьким вмістом жирів
Вживання безпечної води в кількостях, необхідних для здоров'я і угамування спраги

Послуги в області харчування в школах:
Шкільна їдальня пропонує широкий вибір здорової їжі і обмежує доступність їжі з низькою харчовою цінністю.
Харчування у шкільній їдальні грунтується на національних і регіональних нормативах харчування.

Профілактика харчових отруєнь
Харчові отруєння поділяються на дві групи: небактеріальні і бактеріальні.
Небактеріальні отруєння – це хімічні отруєння, що виникають внаслідок проникнення в організм різних отруйних речовин. Такі отруєння бувають, наприклад, коли споживають неїстівні гриби, ягоди, плоди, а також в разі потрапляння в їжу отрутохімікатів та інших речовин, які можуть утворюватися внаслідок неправильного зберігання, а іноді й приготування їжі.
Бактеріальні отруєння виникають внаслідок споживання зіпсованих, неякісних продуктів, заражених гнильними бактеріями, стафілококами, які, розмножуючись у живильному середовищі, виділяють велику кількість отруйних речовин – токсинів. Особливо сильну отруту виділяє мікроб ботулізму, який міститься іноді в зіпсованих консервах. Бактеріальні отрути утворюються також в разі неправильного зберігання рибних страв, тортів, тістечок тощо. Харчові отруєння характеризуються такими ознаками: поява загальної слабості, сухість у роті, нудота, блювання, біль у животі і пронос, а іноді і знепритомнення. При ботулізмі – найнебезпечнішому бактеріальному харчовому отруєнні – симптоми інші: головний біль, розлад зору, втрата мови, а потім стан непритомності. Перші ознаки харчового отруєння з’являються через 5-6 год, а іноді й раніше. Що ж до симптомів ботулізму, то вони проявляються через добу і більше. В дитячих закладах отруєння може мати масовий характер. Такі отруєння звичайно зумовлені тією самою причиною і мають загальні симптоми. У запобіганні харчовим отруєнням неабияка роль належить учителеві початкових класів. Він зобов'язаний ознайомити учнів з причинами отруєнь і добитися того, щоб вони твердо засвоїли правило: не споживати незнайомі рослини і несвіжу їжу. При перших ознаках отруєння вчитель повинен негайно викликати лікаря і зуміти подати до його прибуття першу допомогу потерпілому, передусім звільнити його травний канал від шкідливих речовин. Для цього хворій дитині можна дати випити кілька склянок теплої води з содою (0,5 чайної ложки на склянку) або слабкий розчин перманганату калію. Для підтримання сил їй можна дати міцного чаю або кави.
Офіційний сайт Управління освіти адміністрації Індустріального району Харківської міської ради 2016 (C)